luni, 18 septembrie 2017

Soldat lăsat la vatră






Linu-i lin și iară lin,
Astăzi cerul e de ton senin.

Scârțâie cumpăna fântânii,
La marginea strâmbă a stânii.

Câinii simt miros de lup și latră,
Iar eu, soldatul lăsat la vatră,

Stau întins în iarba pufoasă,
Neatinsă de coasă.

De lupi și de urși nici că-mi pasă,
C-aveam o mândră frumoasă,

Cu ochii mari, sprâncene arcuite,
Și acuși se găsi să se mărite,

Că i s-a urât de așteptat
Și de scrisorile de la soldat.

Dragostea mea, după tine
Nu-mi pare nici rău nici bine.

Mi-am găsit una și mai frumoasă,
Care tocmai vine de la coasă

Și  glumește cu mine, duglișul,
Fluturându-mi în față tăișul.


                             Adrian Bucurescu

duminică, 17 septembrie 2017

Pe ceair




                                                             Foto: Dan Bucurescu

Mărturii despre Geto-Daci





          Cotiso

     Pe timpul acesta Iuliu Cezar ajunsese la culmea măreției sale pământești. Scurt timp înaintea morții sale, a apărut acest Cotiso, la auzul numelui căruia Roma tremura din toate zidurile sale. Neliniști cetățenești au subminat statul roman prin agitații interne, iar Geții, ca dușmani declarați ai Romanilor, au avut acum mâinile libere. Din ce anume cauze nu spune nici Suetonius și nici Appian, dar au ajuns până la Pontus, prin Tracia, au inundat toate provinciile romane până în Macedonia și s-au făcut atât de cumpliți încât Cezar trebui să se gândească la toate măsurile de a opune un zăgaz în fața acestui fluviu năvalnic. Dar între timp a murit, iar succesorul său, August, a încercat, printr-o dublă căsătorie a fiicei sale, Iulia, cu Cotiso, și a lui însuși cu sora acestuia, să găsească o compensare amicală. Date fiind însă unele piedici, despre care istoria tace și care au zădărnicit aceste căsătorii, Cotiso a căutat în continuare să sperie provinciile romane, iar renumele Dacilor era la Roma atât de înspăimântător, încât și numai numele făcea pe toată lumea să tremure.
     (...) În războiul civil dus de August în anul 3964, adică 46 î.e.n., cu Antonius, fostul său coleg în triumvirat, Cotiso a luat partea lui Antonius, și cu toate că acesta a avut cu Cleopatra sa în Egipt nenorocirea știută, Cotiso a continuat să-și ducă armatele dintr-o provincie într-alta, învingând pretutindeni până când și-a supus nu numai întreaga Tracie, ci toate țările de dincolo de Dunăre (...) Cotiso își propusese să asedieze Italia și Roma însăși.
     August fu silit să se gândească la toate mijloacele să-și întâmpine serios pe mândrul său dușman. În cele din urmă l-a trimis pe M. Crassus prin Grecia la Dunăre ca să țină Tracia atâta vreme ocupată până când un alt general, Lentulus, să-l poată prinde pe neliniștitul Cotiso din față. Lovitura a reușit. M. Crassus a cucerit Moesia, Tracia și restul provinciilor până la Pontus una după alta, și în timp ce se petreceau acestea acolo, Lentulus, venit prin Germania, l-a luat pe Cotiso prin surprindere și i-a administrat o înfrângere sângeroasă. Trei dintre cei mai de seamă generali ai Geților au căzut în luptă, iar Cotiso este alungat înapoi în țara sa. După care apoi malurile Dunării au fost prevăzute cu pază mai bună și cel puțin pentru câtva timp s-a stabilit liniștea. Acestea s-au întâmplat în anul lumii 3970, adică 30 î.e.n.
     Cât de mare a fost bucuria la Roma, putem deduce din faptul că lui Lentulus i s-a adăugat numele de Getulius, și până și Horațiu, atât de speriat altădată, și-a redobândit liniștea și a cântat versurile acestea:
     ”Lăsați acum toate grijile mari la porțile orașului
     Căci Cotiso cu armata Dacilor a fost bătut”
     ”Mitte civiles super Urbe curas
     Occidit Daci Cotisonis agmen” (Od. VIII. Lib. III)

                          Die Geschichte von Siebenburgen in Abend  Unterhaltungen..., Sibiu, Martin Hochmeister, 1784, p. 34 - 35
   
   

sâmbătă, 16 septembrie 2017

Cine Maica ne-au rănit-o





De țara mea drept este mereu să-mi fie dor,
În chiar țărâna țării eu trebuie să mor;
Și drept e-n  lumea asta pe prieteni să-i iubesc,
Ci cu grozavă scârbă pe lotri să-i menesc:

Cine-a răpit din țară vreo palmă de pământ
Să n-aibă pace-o clipă măcar nici în  mormânt
Și seceta să-i sece urmașii nemilos
Și frigul să-i pătrundă adânc până la os!

Hulit să-i fie neamul pe veci și blestemat
Cui României dalbe din trup i-a sfârtecat!
Crezare niciodată să n-aibă-n viața lor
Și holda să le fie negară și mohor!

Și viermi să li se-aștearnă 'nainte-le pe masă
Și-n ochi să le atârne păianjenii mătasă
Și, de vor vrea la dreapta, pornească-se la stânga,
Și, de vor vrea să umble, să umble de-a nătânga!

Sub tălpi jăratic aspru să le mocnească viu
Și-ntotdeaun-acasă să afle doar pustiu
Și-o sfâșiere-n inimi să le dospească-n veci,
Orbitele de lacrimi să le rămână seci!

Ci, până n-o fi-ntreagă moșia românească,
La Lună ochii galbeni mereu să le sticlească,
Târâș să-și ducă viața hidoasă pe pământ,
Să n-aibă pace-o clipă măcar nici în mormânt!


                                                     Adrian Bucurescu

Călătorind prin România. Foto: Dan Bucurescu



                                                                      Lacul Bicaz



                                                                Spre Cascada Cailor

vineri, 15 septembrie 2017

O zicală cu dus-întors


   


          S-a supărat ca văcarul pe sat

     Văcarul era cel mai sărac din sat și, ce mai încoace și încolo, nici deșteptăciunea nu părea să-l dea afară din bordei. În ierarhia socială a locului era socotit ultimul om căruia poți să-i ceri vreun ajutor ori măcar, așa, o opinie, de pildă ”Ăăă, ce zici, bă, mâine plouă?”  El încerca să intre în vorbă, mai ales duminica seara, la crâșmă. Zisese și el, la un pahar, ”crez c-o să plouă”, și a doua zi chiar a plouat, dar nimeni nu-l vedea meteorolog principal al satului, ci văcar pe viață. Rar primea vreun ban, sătenii tocmindu-l pe mălai, făină, fasole uscată sau pe o haină veche. Uneori, la crâșmă, vreun gospodar mai cu chef îi plătea două-trei țoiuri de țuică. Rude nu i se știau, de parcă îl ouase o femelă de cuc, și nici naș de botez nu avea în sat. Nimeni nu-și mai amintea de numele lui și. când cineva binevoia să i se adreseze, îi spunea ”văcare”.
     Stând el din zori până în amurg cu bărbia în bâtă, uneori și noaptea, a început a învăța mersul norilor și al stelelor, prevestind pentru ”distracția” lui, din ce în ce mai precis, ploile. Și iată că într-o vreme căzură peste țară numai belele: hoții și tâlharii se înmulțiseră, unii dintre ei căpătând chiar ranguri boierești, și, din pricina unei secete exagerate, foamea bântuia prin cătune. Prin târguri se mai găsea hrană de vânzare, dar nu prea erau nici bani cu care să cumperi. Și pentru că țăranii începuseră să roadă papură, acesteia îi crescuse brusc prețul! După atâta secetă, cuprins de mila bietelor vaci, care rumegau țărână, văcarul a avut o revelație: a doua zi va ploua cu găleata, dar va fi și o grindină cât oul de gâscă. Seara, la crâșmă, a anunțat evenimentul și i-a sfătuit, aproape plângând, pe gospodari să nu iasă a doua zi pe câmp, că e și cu primejdie de trăsnete. I-au râs în nas. ”Lăsați măcar copchiii acasă!”, i-a rugat el stăruitor. Hohotele de râs s-au întețit.
     Supărat, văcarul a pornit-o întins spre bordeiul proprietate personală, și-a strâns bruma de avut în desagă și, în toiul nopții, a plecat peste munți. A doua zi, pe la prânz, s-a pornit o furtună cumplită, cu trăsnete zguduitoare, și a bătut piatra cum nici bătrânii nu-și aminteau să mai fi bătut vreodată. Au fost trăsniți câțiva țărani, inclusiv copii, și au murit mai multe vite ce nu-și găsiseră adăpost în imensitatea câmpului.
     Ce s-a mai întâmplat cu văcarul supărat pe sat înțelepciunea populară nu ne mai spune...

                                                                                                              Adrian Bucurescu

joi, 14 septembrie 2017

Cine oare s-a-ntrebat?

 



Fusul cosmic nu mai toarce,
Vara nu se mai întoarce.
A venit o iarnă plină,
Lungă și fără lumină.

Ce-o fi cu atâtea geruri?
Unde-s stelele din ceruri?
Dar răspunsu-i tot mai greu -
Unde este Dumnezeu?

Unde-i Vergura, regina,
Care depăna lumina?
Unde-s oare Puii Ei,
Cu coroanele-n scântei?

Îngerii nu se mai văd
Nici ei în acest prăpăd.
Nici eu însumi nu mai sunt
În văzduh ori pe pământ.

Dacă nu-s, ce s-a-ntâmplat?
Cine toate le-a-ntrebat?

                     Adrian Bucurescu