luni, 17 februarie 2020

Românii și ”ereziile” lor




     Valahii, ”cruzi și nestatornici”

     Deși se tot spune că ”Românii s-au născut creștini”, nu e chiar așa. Mai întâi că, sub denumirile de Geți și de Daci, strămoșii noștri sunt atestați din cea mai îndepărtată Antichitate, cu mult înainte de apariția creștinismului, când practicau culte precum cel orfic și zalmoxian. Ultimul a durat tot Evul Mediu, iar prin Ordinul Solomonarilor, până în secolul XX. Sunt multe informații în acest sens, și am postat câteva, unele referindu-se la mormintele voievodale de la Curtea de Argeș și de la Putna, aparținând vădit cultului zalmoxian. Mai apoi, vine încă o știre, de prin veacul al XVII-lea, consemnată în documentele austriece, unde stă scris că, în hotarul satului Budești, din Maramureș, existau practicanți ai unui cult ”păgân”. Ei se adunau, într-o grotă din munți, după ce plecau liliecii, și oficiau un ritual închinat unei divinități păgâne. Acești Maramureșeni au fost prinși cu arcanul, închiși și judecați, sentința trimițându-i la galere, pe Marea Adriatică!


     În Evul Mediu, străinii ne considerau oricum ”cruzi” și ”eretici”. La 1575, un Francez scrie astfel despre ”Vualachiens”: ”C'est un nation fort cruelle, n'aiant aucun humanite, addonnee a divinations, sorcelleries et augures, toujours brillant apres la proyer et rapins.”


     Altul, la 1651, scrie că, în ”Valachie”, ”Le peuple y est cruel et addonnee a la sorcelerie, toujours attentif a la proyer et de religion grecque.
     La 1688, într-o carte anonimă, o descriere a Ungariei, se vorbește astfel despre Țara Românească și Moldova: ”Le peuple y est cruel, inconstant, addone a la sorcellerie, et la plupart de la creance des Grecs”.
     Despre cele ce se petreceau în Transilvania, se vede intr-o scrisoare adresată de G. Barițiu lui B. P. Hasdeu, la 13 Aprilie 1879: ”Acest exercițiu al scoaterii dracilor din oameni nu este la noi ceva nou. Chiar în legile Transilvaniei se află urme, nu numai de exorcizare, dar și de sorocirea dracilor ca să între în vrăjmașii Românilor. Legea dietală din zilele lui Rakoczi oprește exorcismul prin cuvintele: ”az olah popak ne afuriszaljanok”, adecă: popii românești să nu afurisească. Boierii calvini, văzând că se grămădesc nevoi peste familiile lor, și știind, pe de altă parte, cum apăsau ei pe preuții români, începuseră a crede că relele vin de la anatemele popilor”.
     În ”Literatura populară” de Arthur Gorovei, autorul povestește că în anul 1930 a cunoscut, la Sibiu, un preot român, cu mulți clienți printre Sași, care veneau la el pentru a le face rugăciuni împotriva lucrării diavolești!

      ”Bisearica izvrătită”



     Cum se vede și în ”Letopisețul Cantacuzinesc”, pe vremea domniei voievodului Radu cel Mare, însăși Biserica noastră oficială era pe de lături de legea pravoslavnică, și de aceea a fost invitat s-o ”îndrepte” fostul patriarh al Constantinopolului, Nifon, devenit în Țara Românească mitropolit: ”Iar el află turma neplecată și neascultătoare, și Bisearica izvrătită și cu obiceaiuri rele și nesocotite. Și chemă pre toți egumenii de la toate mânăstirile Țării Muntenești și tot clirosul Bisearicii și făcu săbor mare dimpreună cu domnul și cu toți boiarii, cu preoții și cu mireanii, și îndată sobozi izvoară de învățătură limpede și necurmată și le spunea den Sfânta Scriptură, și învăța pre toți, și-i adăpa cu apa milei, credinței cei adevărate. Grăia-le de pravilă și de leage, de tocmirea Bisearicii și de dumnezeieștile slujbe, de domnie și de boierii, și de mănăstiri și de de bisearici și de alte rânduri de toate. Și tocmi toate obiceaiurile pe pravilă și pe tocmealele sfinților apostoli. Deaci hirotoni și 2 episcopi și le deade și eparhii cu hotară, care câtu va birui, și-i învăță pentru cum vor purta grija și vor paște oile care le sînt date în seamă, ca să îndrepteaze toată țara aceia de acei 3 arhierei”.
     Însă voievodul și boierii, văzând că propagandistul Constantinopolului sare peste cal, stricându-ne tradițiile, i-au dat papucii: ”Iar pizmașul diavolului, văzând învățături folositoare de suflet ca aceastea, nu putu răbda, ci făcea multe meșteșuguri și hicleșuguri ca să gonească pre fericitul Nifon din Țara Panoniei (!!!), cum și făcu în chip ca acesta, o, vai și amar, că-i zise Radul-Vodă dimpreună cu boiarii: ”Pasă și ieși din țara noastră, că viața și traiul și învățăturile tale nu le putem răbda, că strici obiceaiurile noastre!”


     Iar mitropolitul Nifon și-a scuturat papucii în poarta Târgoviștei, blestemând cu foc țara din care pleca burdușit de danii și de bani! Halal ”creștin”, sanctificat relativ recent de Biserica Ortodoxă Română!
     Am văzut și din episodul ”Vlahii, cuceritorii Balcanilor”, că, în veacul al VIII-lea existau Români care încă mai practicau Zalmoxianismul. Așadar, nu e de mirare că de pe plaiurile noastre au plecat misterioase tagme sacre, ca Bogomilii, Catharii și Templierii. Dar despre ele, cu alt prilej.

                                                                                                                    Adrian Bucurescu