Gioconda sau Mona Lisa
De departe cea mai strălucită minte a Europei vremii sale, Leonardo da Vinci nu şi-a mărturisit nici până acum toate secretele. Unele au fost foarte aproape de dezvăluire, dar lipseau probele. Astfel, despre celebra "Mona Lisa" s-a bănuit mai demult că ar fi autoportretul genialului artist, pornindu-se de la alte presupuse autoportrete ale sale, dar era doar o bănuială, fără argumente certe. Şi totuşi, demonstraţia este aşa de simplă! MONA LISA nu este decât una dintre cele mai la îndemână anagrame, putând fi citită ca MON ALIAS, adică "Alter ego; Varianta mea"; cf. franc. mon "al meu"; latin., franc. alias "alias". Stabilit în Franţa, unde a şi rămas autoportretul, Leonardo mai dă un semn că Mona Lisa este chiar el, numind-o şi GIOCONDA, ceea ce, tot prin anagramare, dă ICONA DI DAVO, adică "Portret (Icoană!) de Davo", davo fiind porecla dată în Europa Occidentală imigranţilor italieni. Altminteri, în italiană, giocondo se tălmăcește prin ”voios; vesel; amuzant; ciudat”.
Că Leonardo s-a reprezentat în chip de femeie nu presupune nici un fel de deviaţie sexuală, cum s-a afirmat şi se mai afirmă de unii obsedaţi. Pur şi simplu, savantul-artist şi-a dat seama de faptul că fiecare fiinţă umană este alcătuită dintr-o asociere între două firi: masculină şi feminină. Abia în anul 1903, în volumul "Sex şi caracter", filosoful austriac Otto Weininger a susţinut şi a încercat să demonstreze ştiinţific aceeaşi idee!
Dar, cititorii acestei pagini vor afla, în scurt timp, că Leonardo ascundea şi alte secrete, cu mult mai primejdioase pentru vremea în care a trăit şi a creat...
Adrian Bucurescu