Nu le lipseau însă vasele de lemn, de lut, chiar și de argint, pe care nu-l apreciau însă (...). La sfârșitul mesei se sculau cu toții și închinau pentru binele poporului, regelui și conducătorilor, bunilor lor prieteni, aminteau chiar și pe morți, crezând prin aceasta că le aduc liniștea.
Die Geschichte von Siebenburgen in Abend Unterhaltungen...., Sibiu, Martin Hochmeister, 1784, p. 19 - 20.
(...) adoptând creștinismul, poporul a continuat să venereze vechile reprezentări păgâne, schimbând numai semnificația lor. Ceva asemănător s-a petrecut și cu cântărețul trac Orfeu, despre care există la Traci credința că el, prin cântecul său, fermeca și atrăgea fiarele sălbatice, precum și divinitățile care se numeau criofori, adică cei ce duc oile, și care erau înfățișați cu un miel sau cu un berbec pe umeri, ca Hermes, Apollo și alți câțiva; în timpurile de demult creștinii se foloseau de aceste chipuri pentru ”Păstorul cel Bun” (Hristos)/
În afara cultului pentru zei-eroi menționat mai sus și al morților, cărora li se atribuiau calități de eroi, la Traci era răspândit și cultul iranian din Est al lui Mithra, zeul Soarelui, invincibil, care s-a născut la 25 Decembrie dintr-o stâncă și care era venerat în peșteri, unde adăpostea și cirezile (...).
Derjavin, N. S., Istoria Bulgariei, Moscova, Leningrad, Edit. Academiei de Științe a U. R. S. S., 1945, p. 58.