vineri, 15 mai 2020

Un erou ignorat: Radu de la Afumați





     Sunt eroi în istoria noastră pe care nici ”demitizarea” nu va reuși să-i facă uitați ori să le scadă măreția. Altora nici nu le mai trebuie ”demitizare”, ei fiind ignorați chiar de pe vremea când poporul vibra de mândrie patriotică la descoperirea faptelor glorioase ale strămoșilor.
     Unul dintre eroii ignorați este Radu de la Afumați, fiul lui Radu al IV-lea cel Mare și al doamnei Cătălina, domnitor al Țării Românești în ianuarie-aprilie, iunie-august, octombrie 1521 - aprilie 1529. A fost căsătorit cu Voica, moartă în 1526, și cu Ruxandra, ultima fiind fiica lui Neagoe Basarab. A luat domnia în vremuri tulburi, când Imperiul Otoman dorea transformarea țării în pașalâc.


     Prin luptele sale susținute împotriva turcilor, Radu a izbutit să împiedice planurile sultanului Soliman Magnificul și să îl silească să se răzgândească. I s-a dat supranumele ”de la Afumați” pentru că avea o moșie în localitatea Afumați, județul Ilfov. Pentru a-l deosebi de alți voievozi cu numele de Radu, el a mai avut și alte supranume. Astfel, în timpul vieții i s-a zis Radu Voievod cel Nou și Radu-Vodă cel Tânăr, iar după moarte i s-a mai spus și Radu cel Viteaz, ca dovadă a vitejiei fără seamăn demonstrate în stăvilirea amenințării otomane. În documente se intitula ”Io Radu Voievod, fiul marelui și preabunului Radu Voievod”. Și-a început domnia cu o victorie asupra lui Mehmed-beg, român turcit, poftitor la tronul Țării Românești.
     Între 1522 și 1525, în țară s-au purtat lupte crâncene cu turcii și cu alți pretendenți la tron, sprijiniți de turci.


     Inscripția de pe mormântul lui Radu de la Afumați, de la Curtea de Argeș, pomenește de 20 de bătălii. La îndemnul Craioveștilor, s-a supus o vreme sultanului, dar, la sfârșitul domniei, în aprilie 1529, când a încercat să reia politica antiotomană, a fost ucis, împreună cu fiul său, Vlad, de boierii Neagoe și Drăgan, în vreme ce se afla în biserica numită Cetățuia, aflată la miazănoapte de orașul Râmnicu Vâlcea. Nu crezuse că hainii vor merge până acolo încât să profaneze lăcașul de cult!
     Prin căsătoria cu Ruxandra și trecerea de partea Craioveștilor, aplecat deci mai mult spre Oltenia, Radu de la Afumați își atrăsese ura Drăculeștilor, care l-au socotit trădător.
     Drăculeștii doreau aducerea pe tron a unui domn din rândurile lor și în dauna boierilor olteni.
     Din nefericire, ticăloșia unor boieri de atunci, care, nepăsători la primejdiile ce amenințau țara, își urmăreau doar propriile lor interese, prea seamănă cu comportamentul multor politicieni de astăzi față de necazurile României...

                                                                                       Adrian Bucurescu
                                                                                             ”România liberă”, 25 Iunie 2010

Toponimia Daciei: Afumați și Fierbinți

  
           Geții SIENSIOI

În amintirea prietenului meu, Marian Ștefan, din Fierbinți, plecat alaltăieri la cele veșnice


                               

     Stârnesc nedumerire multe toponime românești, între care și ciudatele Afumați, din județul Ilfov, și Fierbinți, din județul Ialomița. Însă, de cele mai multe ori, toponimele românești, mai limpezi sau mai tulburi, provin de la strămoșii noștri antici, cum se întâmplă și cu datinile populare.



     Astfel, pe hărțile Daciei, apare și tribul getic SIENSIOI sau SENSES, localizat aproximativ în Vestul actualului județ Ialomița. În afară de aceste două denumiri, prima în transcriere elenă, iar a a doua, în latină, despre ei nu se mai știe absolut nimic.
     Nu ne mai rămâne decât să încercăm a tălmăci variantele etonimului, care pot fi rostite SIEN-SIOI sau SEN-SES, având aceste tâlcuri: ”Foarte Buni; Mare Frumusețe; Prea Curați; Prea Străluciți; Multă Ardență; Multă Căldură; Foarte Copți; Mare Fierbere”; cf. rom. zân(ă); sein ”varietate de mere”; sân (pop.) ”sfânt”; Seinul - numele unui cântec care se cântă la culesul strugurilor; ceaun; latin. sanus ”sănătos; cu mintea întreagă, cu judecată; (despre stil) sobru, natural, cumpănit”; alban. shajni ”halucinație; delir”; germ. schon ”frumos”; finl. sauna ”saună”; rom. a (se) sui; și; șa; sus; șes.
     Din studiile îndelungate consacrate graiului geto-dacic, am înțeles că grupurile se și si s-au transformat în timp în șe și și, apoi în ce și ci.
     Termenii compuși, SIEN'SIOI și SEN'SES, aveau tâlcurile de: ”Bunătate; Frumusețe; Limpezime; Claritate; Strălucire; Ardență”; cf. rom. cenușă; încins; latin. sensus ”simțire; sensibilitate; simț; conștiință; simțământ; părere; pricepere; idee; sens”; alban. sanez ”gențiană”; franc. chance ”șansă”.
     Ținând cont de cuvintele moștenite în română de la SIEN'SIOI/SEN'SES, cenușă și încins, se poate spune cu siguranță că toponimile Afumați și Fierbinți nu sunt decât sinonimele etnonimului getic.

                                                                                                                  Adrian Bucurescu