duminică, 13 mai 2018

Mărturii despre Traci


  



          Tatuaje

     Căci locuitorii de pe lângă Istru se tatuează și se îmbracă în veșminte colorate. Dionisiu (comentator al lui Euripide) afirmă că atunci când cineva mai mare la Istrieni este numit ”cel alb”, aceasta i se spune în mod ironic, ca și cum ar avea fruntea curată și albă; trebuie, dimpotrivă, să înțelegi că este tatuată.

                                 Hesychius, Lexicon



     Nevestele Scyților au tatuat trupul femeilor trace - ale acelor Traci care locuiesc în vecinătate la Est și la Nord - făcând un desen cu ace. De aceea, după mulți ani, femeile trace care fuseseră batjocorite au șters urma nenorocirii lor într-un fel special, gravând desene și pe restul pielii, pentru ca semnul insultei și al rușinii ce se aflau pe ele, fiind socotit că intră în desenul ornamental, să șteargă ocara prin calificativul de podoabe.

                                Clearh din Soloi, Athenaios

     (La Traci) tatuajul este socotit semnul neamului ales, cel netatuat fiind socotit om de rând.
                       
                                Harodot, Istorii

     (Tracii) până astăzi își tatuează femeile.

                                Plutarh, Despre răzbunarea târzie a divinității

     Agatyrșii își tatuează fața și mădularele, mai mult sau mai puțin după considerația de care se bucură fiecare de pe urma strămoșilor săi: de altfel, toți au aceleași semne, și ele sunt de așa natură încât nu pot fi șterse prin spălare.

                                Pomponius Mela, Descriere a pământului

     (Locuitorii de lângă Marea Adriatică) se tatuează întocmai ca și toate neamurile illyrice și trace.

                               Strabon, Geographia



     (În Tracia există) femei libere pline de semne făcute și care cu cât au mai multe semne și mai variate cu atât se arată a fi mai nobile și din părinți mai de ispravă.

                               Dion Chrysostomos, Discursuri

     Într-adevăr, se observă că unele neamuri străine folosesc anumite plante pentru înfrumusețare, cât și din pricina unor obiceiuri practicate dintotdeauna. La populațiile barbare, femeile își ung una alteia fața, la Daci și Sarmați până și bărbații își fac semne pe trup.

                               Plinius cel Bătrân, Istoria naturală

     Astfel, la Traci sunt tatuați copiii nobili, iar la Geți, sclavii. Dintre aceștia, ultimii locuiesc la Nord, iar ceilalți la Sud.

                              Artemidor din Daldis, Tălmăcitor de vise